Myślisz o tym aby założyć własnego kulinarnego bloga? Oto mój mini-poradnik przygotowany waśnie dla Ciebie. Zebrałam w jednym miejscu garść porad i wytycznych, które z pewnością pomogą Ci na starcie. Będę wdzięczna jak adres swojego bloga zostawisz w komentarzu, chętnie na niego zajrzę. Jeśli nie wyczerpałam tematu i masz dodatkowe pytania zostaw je w komentarzu, odpowiem 🙂
ZACZNIJ OD NAZWY
To wbrew pozorom najważniejsza rzecz przy tworzeniu bloga kulinarnego, warto się nad nią dłużej zastanowić. Nazwa będzie z Tobą prawdopodobnie przez cały czas blogowania, warto zatem aby była przemyślana, zapamiętywalna i oryginalna. Zapytacie zapewne skąd nazwa nietylkopasta.pl? Podczas poszukiwania nazwy skupiam się na dostępności, oryginalności i tematyce wpisów. I tak już zostało, nazwa jest ze mną od 4 lat 🙂
Poniżej mam dla Was kilka cennych rad, które ułatwią wybór nazwy bloga:
- Jeśli przyjdzie Ci do głowy nazwa wpisz ją w Google i zobacz czy nie istnieje już blog o identycznej nazwie. Jeśli istnieją, poszukaj innej. Pamiętaj, że nazwa bloga to jego marka. Jeśli ktoś pracuje nad swoją marką już od kilku lat, nie zaburzaj mu osiągnięć poprzez tworzenie podobnego bloga.
- Nazwa a wolna domena/adres bloga. O platformach blogowych napisałam poniżej, ale już na etapie wyboru nazwy musisz sprawdzić czy jest wolna domena internetowa lub nazwa (w przypadku platform takich jak Blogger, Blox, Blog.pl).
- Pamiętaj że domena bloga i nazwa bloga powinny być identyczne lub spójne. Jeśli Twój blog to np: wspanialegotowanie.blogspot.com to w nagłówku i logotypie powinno być Wspaniałe Gotowanie a nie np „Gotuję z mężem i córką”. Takie szczegóły decydują o zapamiętywalności i ułatwiają czytelnikom późniejsze odnalezienie bloga.
- Jeśli postawiłeś na własną domenę jak ja, zastanów się czy w nazwie pojawi się rozwinięcie np: .pl czy jednak sama nazwa domeny. Ja od początku konsekwentnie trzymam się „nietylkopasta.pl”. To nie jest konieczność, wybór należy do Ciebie.
WYBÓR PLATFORMY BLOGOWEJ
To bardzo ważna decyzja przy starcie prowadzenia bloga. Oczywiście powiecie, że zawsze można bloga przenieść na inną platformę.Tak macie rację, jednak im więcej wpisów tym jest to trudniejsze i często wymaga zaangażowania specjalisty. Poniżej przygotowałam Wam krótką ściągawkę opisując najczęściej wykorzystywane platformy blogowe. Napisałam o ich zaletach i wadach, z pewnością pomoże Wam to w pierwszej decyzji.
- BLOGGER – to platforma Googla, prosta, intuicyjna. Zapewne znacie wiele blogów z rozwinięciem …blogspot.com, to właśnie blogi założone na tej platformie. Jeśli nie chcecie prowadzić bloga z rozwinięciem „blogspot” w nazwie, platforma umożliwia Wam zakup własnej domeny z dowolnym rozwinięciem (pl, com, inne) – opcja ta wiąże się już z kosztem rocznym. Ja zaczynałam właśnie od Bloggera, po roku przesiadałam się na nieco bardziej rozwinięty WordPress. Platforma Blogger umożliwia dodanie własnych motywów bloga (wygląd) lub modyfikację podstawowych w praktycznie nieograniczony sposób. Macie także możliwość dodania sporej ilości wtyczek i gadżetów, oraz możecie samodzielnie modyfikować kod strony. To pozwoli Wam np na wyświetlanie reklam banerowych na blogu. Zdecydowanie polecam osobom początkującym.
- WORDPRESS – to najczęściej wykorzystywana platforma przez zaawansowanych blogerów lub osoby mające do czynienia ze stronami www lub kodem HTML. Możecie założyć bloga bez konieczności zakupu własnej domeny (blogi z rozwinięciem wordpress.com) lub kupić własny serwer, domenę oraz wykorzystać WordPress jako system zarządzania treścią bloga (CMS). Pierwsza z opcji ma bardzo duże ograniczenia w zakresie modyfikacji czy dodatków, druga zaś ma wręcz nieograniczone zasoby i możliwości konfiguracji własnego bloga.
- BLOX – platforma Blox.pl jest częścią Agory czyli właściciela m.in Gazeta.pl. To bardzo prosta platforma z możliwością darmowego założenia bloga. W ostatnim czasie Blox postawił na kilka nowych wyglądów, poprzednie były już mocno przestarzałe i niedostosowane do obecnych rozdzielczości komputerów. Blox posiada bardzo prostą platformę zarządzania treściami (CMS), nie wyświetla reklam banerowych na blogach jak robią to często inne podobne platformy. Blox ma jednak spore ograniczenie w edycji czy ustawieniach wyglądu bloga. Edytowalna jest praktycznie tylko prawa/lewa kolumna bloga, co wg mnie stanowi dużą blokadę. Polecam tylko bardzo początkującym oraz osobom którym zależy na dodatkowej pomocy ze strony administratorów platformy.
- BLOG.PL – Ta platforma jest z kolei częścią Onet.pl. Oparta na WordPress platforma ma kilka minusów, do których należą wyświetlanie reklam banerowych na wszystkich blogach oraz ograniczony wybór wyglądu blogów i możliwości ich przystosowania. Jej zaletą jest dodatkowa promocja ciekawych wpisów na stronach Onetu, jednak wg mnie wady przeważają zalety.
- INNE – jest całe mnóstwo mniejszych lub średnich platform blogowych. Nie będę opisywała ich wszystkich bo nie warto 🙂 Wiedza powyżej pomoże Wam zadecydować właściwie.
LOGOTYP I IDENTYFIKACJA WIZUALNA
To bardzo obszerny temat, którego omówienie zostawiam specjalistom i grafikom. Z moich obserwacji i wiedzy marketingowej wynika jedno – logotyp MUSI BYĆ! Nie wystarczy, że napiszecie w nagłówku nazwę bloga, kto to zapamięta? Nagłówki graficzne też nie do końca się sprawdzają, zatem jeśli myślisz o jakimś zdjęciu zamiast logotypu – odradzam.
Logotyp można wykonać samodzielnie, choć tu zastanówcie się czy nie powierzyć tego profesjonaliście. Wykonując go samodzielnie możecie skorzystać np z ciekawych i nietypowych czcionek. Mogę polecić Wam stronę Fontspace.com, gdzie sama znalazłam czcionkę swojego logotypu, ściągnęłam, dostosowałam w programie graficznym dodając widelec i mam logo 🙂
Jeśli wolicie oddać się w ręce specjalisty, który nie tylko zaprojektuje Wam logo, ale może pomóc także w projektowaniu ikon społecznościowych i dobierze całą kolorystykę bloga, polecam z czystym sumieniem Karolinę Krysztofiak, prowadzącą bloga Żyj Kochaj Twórz. Karolina pomogła już nie jednemu blogerowi i zaprojektowała wiele pięknych miejsc w sieci 🙂 Warto do Karoliny zajrzeć także po garść inspiracji.
ZDJĘCIA
Jest jedna podstawowa zasada – nie kradnij zdjęć znalezionych w Internecie! Pamiętaj że zdjęcia objęte są prawem autorskim, tak samo jak treść przepisu kulinarnego (nie kopiuj ich słowo w słowo z innych miejsc, napisz przepis własnymi słowami). Tak wiem, że piszę być może oczywistości, ale uwierzcie mi że początkującym blogerom często brakuje wiedzy w tym zakresie.
Zatem twórz przepisy samodzielnie, gotuj i fotografuj swoje potrawy. Fotografia kulinarna to bardzo obszerny temat, któremu poświęcę w przyszłości kilka wpisów. Tym razem zachęcam Was jednak do tego aby umieszczać zdjęcia jak najlepszej jakości, zachęcam aby zajmowały one całą szerokość wpisu, a nie były miniaturkami na których nic nie widać. Nazywaj pliki nazwą potrawy, to pomoże w uporządkowaniu zbiorów, a Google umożliwi ich łatwiejsze indeksowanie, co też wpłynie na ruch na Twoim blogu.
POSTAW NA MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Nie zapominaj, że aby czytelnicy weszli na Twojego bloga musisz im pokazać że istniejesz! O mediach społecznościowych dla bloga kulinarnego pisałam już dość obszerny wpis, do którego Cię teraz odeślę 🙂 Zerknij na – serwisy społecznościowe dla bloga kulinarnego.
REGULARNOŚĆ I TEMATY
Zachęcam do regularnego tworzenia wpisów i dodawania nowych przepisów kulinarnych. Częstotliwość 2 razy w tygodniu jest najczęściej spotykaną na blogach kulinarnych. Nie masz nowego przepisu – możesz publikować także nieco inne treści. Jeśli odwiedzasz restauracje, warto je zrecenzować. Może masz inne, okołokulinarne zainteresowania, warto je opisać. Pamiętaj, że Twój blog to Twoja przestrzeń, to Ty ją dopasowujesz do siebie 🙂
23 comments
Z chęcią wysłucham Twojej opini na temat mojego bloga, nikt Ci prawdy nie powie jak osoba bezstronna znająca sie na rzeczy?? wiec czekam na krytykę i wskazówki ✌️ Pozdrawiam, Kasia. katarzynowa.wordpress.com
Kasiu, bardzo chętnie dam kilka wskazówek 🙂 Mam nadzieję że okażą się cenne.
1. Fajnie że zrobiłaś logotyp będący nazwą bloga – plus za to
2. Pierwsze co się rzuca w oczy na minus to polsko/angielskie elementy. Nawet w menu mamy część polskojęzyczną a część po angielsku. Podobnie jest w przypadku elementów takich jak „opublikowano przez” etc. Jeśli możesz ujednolić to 🙂
3. Media/kanały społecznościowe – nie wiem czy już je stworzyłaś ale jeśli tak to warto zadbać o to aby były widoczne i zachęcały do obserwowania bloga.
4. Rozdzielczość bloga – czyli szerokość. Oczywiście ta zależy od layoutu bloga ale w większości przypadków da się ją odrobinę poszerzyć, tak aby na komputerach w zwiększą rozdzielczością blog nie był taki „wąski”
5. Agregatory ruchu – skoro zależy Ci aby na bloga wchodziły osoby i zostawały tam na dłużej dodaj bloga do zBLOGowani.pl no i może do Durszlak.pl.
6. Zdjęcia – tej kwestii z pewnością będziesz uczyła się jeszcze latami, ale staraj się robić postępy w ich robieniu, zwracaj uwagę na światło, fotografowane elementy, tło. Fotografia kulinarna to sztuka na którą trzeba poświęcić chwilę. Zdjęcia które robisz są ok, choć poprawa ich jakości z pewnością odbije się na stałych obserwatorach bloga 🙂
7. Na dole bloga jest podtytuł Instagram i domyślam się że powinna być tam wtyczka, chyba coś nie działa.
8. Tytuły wpisów – często używasz angielskich określeń, to niestety błąd bo nie myślisz o pozycjonowaniu bloga, tym jak użytkownicy szukają przepisów w google. Zamiast np „apple pie” postaw na tytuł „Prosty przepis na szarlotkę” lub „najprostsza szarlotka”. Jako że Twój blog jest jeszcze mały raczej nie masz szans pokazać się wysoko dla fraz takich jak „szarlotka”. Lepiej wybierać trochę dłuższe frazy, rzadziej wyszukiwane. Podsumowując – to jak tytułujesz wpis ma ogromne znaczenie.
To pierwsze rzeczy które zwróciły moją uwagę. Jeśli będziesz miała pytania o szczegóły chętnie odpowiem. Najlepiej napisz na kontakt@nietylkopasta.pl 🙂
Super, wielkie dzieki za tak cenne uwagi! Wlasnie czytałam posta na temat zablokowani.pl i mam palu problem z wigetem do tego. Zauważyłam ze mam niewidoczne zdj z insta musze to jakos poprawić. Dzisiaj wieczorem sie za to zabiorę i skorzystam z Twoich cennych uwag✌️Jeśli bede miała jakiś problem to badz pewna ze do Ciebie napisze? Miłej niedzieli?
Wczoraj dostosowałam sie do Twoich wskazówek i zmieniłam wszystkie uwagi✌️?
[…] Blogi kulinarne są najliczniejszą grupą blogów w polskiej blogosferze. W tej chwili, aby założyć podobny blog jak mój, nie potrzebujemy specjalistów, którym musimy zapłacić, a sami możemy stać się ekspertami w tej dziedzinie, czytając ogólnie dostępne samouczki, a także poświęcając na edukację odpowiednią ilość czasu. Przy okazji, polecam artykuł Jak założyć bloga kulinarnego. […]
Zapraszam na mojego bloga: pomyslnaciasto.com
Znalazłam Panią na Instagramie i obserwuję. Pozdrawiam Iza
Ja chętnie się dowiem, czy jeśli założę bloga darmowego na wordpress, to będę mogła przejść na płatny bez rozwinięcia nazwabloga.wordpress.pl? Czy będę to mogła zrobić 1:1? Bez utraty niczego co do tej pory zbuduję? czy lepiej od razu zacząć od własnej domeny?
Pozdrawiam
Natalia możesz to zawsze zrobić, w WordPressie istnieje możliwość eksportu treści i zdjęć a następnie importu ich a owej domenie. Jednak trzeba pamiętać że takie zmiany niosą za sobą zawsze utratę ruchu naturalnego z Googla, ze względu na zmianę adresu URL wpisu. Nawet jeśli ustawi się poprawnie wszystkie przekierowania 1:1 z wpisów starych na nowe to utrata ruchu będzie widoczna i wyniesie 30-50% z mojego doświadczenia. Dlatego jestem zwolennikiem od razu budowy docelowego bloga z własną domeną.
Czyli lepiej od razu założyć takiego bloga płatnego, bez rozwinięcia .wordpress.com? Jaki to jest koszt? Oraz drugie pytanie, czy założenie takiego samodzielnego bloga ze swoją domeną wymaga tajemnej wiedzy programisty i grafika, czy taki średniozaawansowany laik daje radę?
Sama domena nie wystarczy, jeszcze do tego hosting będzie Ci potrzebny. Jeśli chcesz solidnie i tanio to na …. postaw. Moja dziewczyna też bloga zakładała, tyle że o modzie. Konkretnych liczb Ci nie przytoczę ale niewiele zapłaciliśmy, domena PL za kilka zł dosłownie. Sredniozaawansowany laik spokojnie sobie z tym poradzi. Kwestia chęci i włożonej pracy.
Pozdrawiam 😉
Dzięki za komentarz. Pozwoliłam sobie na edycję i usunięcie nazwy serwerowni. Nie dopuszczam reklamy produktów/usług w komentarzach.
A Twój blog na jakiej platformie jest założony?
Natalia mój blog stoi na WordPressie, zaczynałam od darmowego Bloggera i mój blog był w domenie nietylkopasta.blogspot.com. Stąd właśnie moja widza na temat przenoszenia, utraty ruchu etc.
Jeśli jesteś początkująca i WordPress Cię przeraża mam dla Ciebie prostsze rozwiązanie: postaw na platformę Blogger.com -> platforma Googla która również ma bardzo dużo możliwości dostosowania bloga do indywidualnych potrzeb. Platforma umożliwia też zakup własnej domeny, nawet jak koszt zakupu domeny jest trochę wyższy to w przypadku bloga na Bloggerze nie ponosisz kosztów np własnego serwera.
Jeśli planuje założyć bloga kulinarnego to osobiście polecasz bardziej założyć go na bloggerze czy na wordpress?
Zależy od Twojej wiedzy technicznej. Jeśli jesteś zupełnie początkująca łatwiejszy do „ogarnięcia” będzie Blogger. WordPress wymaga już odrobiny wiedzy lub pomocy kogoś kto tę wiedzę posiada.
Pani zdjęcia są cudowne, pięknie podkreślone światłem:) Dania niezwykle inspirujące, ach … bardzo bym chciała mieć takiego bloga:) Pozdrawiam!
Bardzo dziękuję 🙂 Takie słowa zawsze dają motywację do dalszego działania, a przed Tobą zapewne wiele prób i nauki, ale trzeba podejmować wyzwania. Jak zaczynałam moja pierwsza wersja bloga była daleka od obecnej 🙂
zapraszam do mnie chociaż wiem jeszcze wiele muszę zmienić https://cukrempudremposypane.blogspot.com/
Dziękuję, zajrzałam 🙂 Wszystko sobie wypracujesz z czasem. A to zdjęcie u Ciebie w tle to śnieg?
Zapraszam do mnie na https://ladydonut.blogspot.com/ Jestem początkująca dlatego tym bardziej zależy mi na opinii 🙂 Pozdrawiam
Witam i mam parę pytań więc zapytam , jestem dietetykiem chce w tym kierunku założyć własnego bloga ale chcę by odbyło się bez wkładu własnego finansowego i też by z czasem zarabiać na tym blogu który założę . Jak mogę to zrobić ?co i jak krok po kroku co zrobić? proszę o informację. Chcę by blog był jedynym źródłem dochodowym .
Gosia najpierw poprowadź blog przez 3-5 lat, włóż w niego dużo czasu i energii a przy tym sporo finansów, zbuduj zaangażowaną społeczność a dopiero wtedy pomyśl o zarabianiu. Mam wrażenie że jest mnóstwo mitów o tym jak zarabiają blogerzy. Aby cokolwiek wyjąć (finansowo) należy najpierw mnóstwo włożyć. Taka jest brutalna prawda. jeśli Cię to przeraża znajdź inne zainteresowanie które da Ci przychody.
Ja polecam od razu założyć blog na własnej domenie. Wtedy nie będziemy musieli niczego przenosić po pewnym czasie 🙂